Παρουσίαση εκπαιδευτικής δράσης
Πάντα ήθελα να δημιουργήσω ένα βιβλίο για τα παιδιά και ιδιαίτερα για τα παιδιά με Αναπηρία και με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Που να είναι σαν ουρανός νυχτερινός όλο αλήθεια, με μια ιστορία τόσο παραμυθένια αλλά πέρα για πέρα αληθινή! Που να φωτίζει τον ουρανό που ακόμα κι αν είναι γεμάτος με αστέρια, να προσθέτει περισσότερη λάμψη, περισσότερο φως, στην απέραντη ομορφιά του.
Το Σαρανταβότανο ξεκίνησε πριν οκτώ χρόνια. Ξεκίνησε σαν ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που σκοπό είχε τη διδασκαλία της ενότητας «Αρωματικά και Φαρμακευτικά Φυτά» στους μαθητές του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου.
Ένας εύκολος τρόπος για να προσεγγιστεί η ενότητα ήταν να δημιουργηθεί μία παραμυθοϊστορία, με ήρωες φανταστικούς, αλλά με στοιχεία πραγματικά και που αφορούν στην καλλιέργειά τους, στη συντήρηση και στη χρήση τους και φυσικά θα απέφεραν γνώσεις στους μαθητές. Η έμπνευση ήρθε από τις μαντινάδες του Σαρανταβότανου, ενός αφεψήματος που αν συμπλήρωνες και τα σαράντα βοτάνια, τότε δημιουργούσες το απόλυτο «ελιξίριο» ζωής.
Οι μαντινάδες του Σαρανταβότανου, ξεκινούν με τους στίχους:
Σαν την υγειά σου έχασες και θες να την κερδίσεις
μόνο με βότανα της γης θα την ξαναποχτήσεις…
Και αφού αναφέρονται και τα Σαράντα βότανα, τελειώνουν με τους στίχους:
Όλα ετούτα βράσε τα βάλε τα σε μια σκάφη
Και διώξε απ’ το κορμάκι σου τους πόθους και τα πάθη…
Η παραμυθοϊστορία δημιουργήθηκε και αποτέλεσε ένα εύκολο και συγκινητικό τρόπο προσέγγισης της διδακτικής ενότητας στους μαθητές. Φυσικά, εκτός από το επιστημονικό μέρος (στοιχεία αντλήθηκαν από τη Συστηματική Βοτανική του Γεωπονικού τμήματος), περιείχε στοιχεία μυστηρίου, δράσης, αγωνίας, αλληλοσεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας, αφού ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας μας έχει κινητική αναπηρία. Όλα αυτά, δημιουργούσαν ένα ευχάριστο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αφού εκτός από τη θεωρητική προσέγγιση, ακολουθούσε το εργαστήριο. Μαζεύαμε βότανα, επισκεπτόμασταν το ΒΙΟΑΡΩΜΑ και το βοτανικό του κήπο, συλλέγαμε τα αρωματικά φυτά που περιλαμβάνονταν στο ποίημα και φτιάχναμε το δικό μας αφέψημα.
Τα χρόνια πέρασαν, το πόνημα ηχογραφήθηκε από τον κ. Νίκο Κανελλόπουλο, ραδιοφωνικό παραγωγό, επενδύθηκε με μουσική και αναρτήθηκε στο youtube ως βίντεο με τον τίτλο: Ο Γητευτής και το Σαρανταβότανο.
Στις 3 Δεκέμβρη 2020, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, μου προτάθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων μέσω της Συντονίστριας Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης κ. Μαρίας Γιγουρτάκη, να εκπροσωπήσω ως Εκπαιδευτικός του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου, τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Κρήτης στην κεντρική εκδήλωση του ΥΠΑΙΘ για την Αναπηρία, με συντονίστρια της εκδήλωσης την Υφυπουργό κ. Ζαχαράκη. Στην ίδια εκδήλωση, την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Κρήτης εκπροσώπησε η κ. Νικολέττα Σαμαρά, όπου στον αέρα της έγινε πρόταση από εμένα να εικονογραφήσουν οι μαθητές της την παραμυθοϊστορία μου. Η πρότασή μου έγινε δεκτή και έτσι άρχισαν όλα. Το ένα φέρνει το άλλο και αφού έγινε γνωστή ως δράση, μας προτάθηκε από το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης να γίνει βιβλίο.
Φτάνουμε στο σήμερα, όπου η παραμυθοϊστορία μας πήρε «σάρκα και οστά» και έγινε παραμύθι από την κ. Στέλλα Μαλλιαράκη, Μουσειοπαιδαγωγό του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης. Ένα παραμύθι όπως είναι γνωστό, δεν έχει χωροχρόνο. Άρα όλα τα στοιχεία έπρεπε να είναι φανταστικά, δηλαδή καθαρά παραμυθένια. Και φυσικά το κείμενο μικρότερο σε έκταση και όχι σαν ένα σχολικό εγχειρίδιο. Έτσι λοιπόν, το κείμενο διασκευάστηκε με απόλυτο σεβασμό, με τη στήριξη του Προέδρου του Μουσείου κ. Αλέξη Καλοκαιρινό, του Δ.Σ του Μουσείου και εικονογραφήθηκε από τους μαθητές του Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου και με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς τις κ. Νικολέττα Σαμαρά και Χρύσα Μαντά. Παρουσιάστηκε δε, στις 2 Απριλίου, παγκόσμια ημέρα Παιδικού Βιβλίου και Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό, σ’ ένα κήπο, γεμάτο μυρωδιές, χρώματα, παιδικές φωνές και προπαντός γεμάτο φίλους.
Αυτό που αξίζει να τονιστεί στην όλη προσπάθεια, είναι πως η έκδοσή του, δεν μένει πλέον σε ένα συρτάρι, αλλά μπορεί χρησιμοποιηθεί πλέον και από άλλους συναδέλφους αποτελώντας και γι’ αυτούς αντίστοιχο εκπαιδευτικό εργαλείο.
Σ’ αυτό το σημείο, οφείλω να ευχαριστήσω όλους όσοι στήριξαν αυτή την όμορφη προσπάθεια. Το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, τον καθηγητή Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Αλέξη Καλοκαιρινό, τη Συντονίστρια Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης κ. Μαρία Γιγουρτάκη, τη Διευθύντρια και τους Εκπαιδευτικούς του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου και φυσικά την Ειδική Νηπιαγωγό κ. Νικολέττα Σαμαρά για την εικονογράφηση του παραμυθιού.