Ε.Ε.Ε.ΕΚ. ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΔιαγωνισμοίΔΡΑΣΕΙΣΣχ. Έτος 2020-2021

1ο Βραβείο: Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό «Κύπρος – Ελλάδα – Ομογένεια: Εκπαιδευτικές Γέφυρες», στην κατηγορία Τρισδιάστατη κατασκευή με το έργο: «Metamorphosis»

Στην κατηγορία: Τρισδιάστατη κατασκευή με το έργο: «Metamorphosis» το σχολείο μας απέσπασε το 1ο βραβείο, συμπράττοντας με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν ήταν: Μαυροειδής Γεώργιος, Πανέ Ζωή, Παπαδάκη Ανδριανή και Δεμέτζου Ζηνοβία (Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου), Λιανά Κρυσταλλένια, Σγουρός Δημήτρης, Παζάρα Καλλιόπη, Ζάχος Κωνσταντίνος και Κουτσάκης Κωνσταντίνος (1ο Δημ. Σχολείο Αγίου Νικολάου).

ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Τίτλος κατασκευής: Metamorphosis

Συνεργαζόμενα σχολεία: Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Αγίου Νικολάου, 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου

Έμπνευση: Έμπνευσή μας στάθηκαν οι εννέα τάφοι με τους εννέα απαγχονισμένους νέους και τέσσερα βασικά στελέχη της ΕΟΚΑ που έπεσαν κατά την διάρκεια του αγώνα του 19551959 και οι οποίοι βρίσκονται στις Κεντρικές Φυλακές της Λευκωσίας, γνωστές και ως «Φυλακισμένα Μνήματα». Τα Φυλακισμένα Μνήματα, έχουν χαρακτηριστεί ως το σημαντικότερο μνημείο της Κύπρου, τα οποία συμβολίζουν τον αγώνα του Κυπριακού Ελληνισμού για την Ένωση με την μητέρα Ελλάδα, όπως παλαιότερα ο αγώνας των Κρητών για την ένωση με την Ελλάδα.

Συμβολισμός τρισδιάστατης κατασκευής: Η κατασκευή μας συνδέει άμεσα την Κρήτη και ιδιαίτερα το νομό Λασιθίου, με το νησί της Κύπρου, μέσω του έπους του Ερωτόκριτου. Η ιστορία ξεκινάει 500 χρόνια πριν, τότε που ο Βιτσέντζος Κορνάρος, τοποθετεί σε σημαντικό σημείο του έπους, ένα Αρχοντόπουλο από την Κύπρο – τον Κυπριώτη Κυρπίδημο, ο οποίος παίρνει μέρος στην κονταρομαχία, που διοργάνωσε ο πατέρας της Αρετούσας για να τη διασκεδάσει. Συγκεκριμένα: Όταν η γκιόστρα (κονταρομαχία) αρχίζει, ο βασιλιάς ορίζει τρεις “πρωταθλητές” – Τον Κυπρίδημο από την Κύπρο, τον Κρητικό Χαρίδημο και τον Ερωτόκριτο γνωστούς για την ομορφιά αλλά και τη γενναιότητά τους, οι οποίοι θα αναμετρηθούν με τους υπολοίπους. Ο Κυπριώτης αφού έχει νικήσει όλους τους συναγωνιστές του, αγωνίζεται στο τέλος με τον Ερωτόκριτο και διεκδικεί το έπαθλο από το χέρι της Αρετούσας. Αν και ηττήθηκε τελικά, συγχαίρει τον Ερωτόκριτο και αποχωρεί με το κεφάλι ψηλά, σε αντίθεση με το Χαρίδημο, που αποχωρεί θυμωμένος.

Στο έπος του Ερωτόκριτου, σημαντική αναφορά είναι το «ψυχάρι», δηλαδή, η ψυχή του ανθρώπου. Ο Β. Κορνάρος, την αναφέρει σε πολλούς στίχους και την παρουσιάζει ως «πεταλούδα». Ψυχάρι επίσης, ονομάζουμε στην Κρητική διάλεκτο τη μικρή πεταλούδα.

Στην τρισδιάστατη κατασκευή μας με τον τίτλτο «Metamorphosis», η ψυχή των 13 νεκρών αγωνιστών ηρώων της ΕΟΚΑ, απεικονίζεται με τις τρισδιάστατες πεταλούδες, οι οποίες απελευθερώνονται από τη «σκλαβιά» τους και ελεύθερες πλέον πετούν στον ουρανό της Κύπρου!

Υλικά κατασκευής: Το καπάκι ενός πεταμένου παλιού μπαούλου, βερνίκι, ριζόχαρτο, σύρμα, ψηφίδες, άμμος θάλασσας, κουκούλια μεταξοσκώληκα, ήταν αρκετά για να δημιουργήσουμε!

Κατασκευή: Οι μαθητές έτριψαν, καθάρισαν το μπαούλο και στη συνέχεια το πέρασαν με βερνίκι. Στην κοίλη πλευρά του, σχεδιάστηκαν οι τάφοι των φυλακισμένων μνημάτων όπως είναι ακριβώς στα Φυλακισμένα Μνήματα (4 διπλοί και 5 μονοί). Το περίγραμμα των τάφων έγινε με ψηφίδες και στη συνέχεια, εσωτερικά των περιγραμμάτων προστέθηκε ψιλή άμμος θάλασσας από τον κόλπο του Μεραμπέλλου. Σε κάθε τάφο τοποθετήθηκαν ένα ή δύο κουκούλια μεταξοσκώληκα. Στην κοίλη πλευρά γράφτηκε ο στίχος που αναγράφεται στον τοίχο των  Φυλακισμένων Μνημάτων: «Του αντριωμένου ο θάνατος, θάνατος δε λογιέται…».

Στην κυρτή πλευρά του και ακριβώς στο σημείο που βρίσκεται το κουκούλι, έγινε μία μικρή τρύπα, στην οποία τοποθετήθηκαν δεκατρείς τρισδιάστατες πεταλούδες με σύρμα, που κατασκεύασαν οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Νικολάου και οι οποίες συμβολίζουν τις ελεύθερες ψυχές των δεκατριών φυλακισμένων αγωνιστών της ΕΟΚΑ. Στην κυρτή πλευρά, γράφτηκε ο στίχος από το έπος του Ερωτόκριτου: «Κι οντέν εμίσεψε η ψυχή και το κορμί αφήκε, ένας μεγάλος βροντισμός στον ουρανό εβγήκε»!

Παραδοτέο: Αποστέλλονται έξι (έξι) φωτογραφίες, οι οποίες απεικονίζουν το έργο στην τελική του μορφή και δύο (2) φωτογραφίες, κατά τη διάρκεια Δημιουργίας του έργου!

Μετάβαση στο περιεχόμενο